Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015

Γράμμα στο Ρόμπερτ Οπενχάιμερ - Αποχαιρετισμός Γρηγόρης Αυξεντίου (Νίκος Καλλίτσης)

Τετάρτη, 18 Φεβρουαρίου 2015


ΚΛΙΚ στην εικόνα, για ν' ακούσετε το έργο
"ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΝ ΡΟΜΠΕΡΤ ΟΠΕΝΧΑΪΜΕΡ" (1954)

Ποίηση: Νικηφόρος Βρεττάκος - Μουσική: Νίκος Καλλίτσης



«Στα 1954 ο Ρόμπερτ Οπενχάιμερ, ο σοφός κατασκευαστής της ατομικής βόμβας, βασανίζεται από τρομακτικές τύψεις. "Εγώ έγινα ο θάνατος, εγώ έγινα η καταστροφή" μονολογεί. Εκείνες τις ημέρες η φωτογραφία του μας κοιτούσε συμπαθητικά απ’ όλες τις εφημερίδες. Εγώ, γράφοντας, είχα μπροστά μου μια έγχρωμη φωτογραφία του- στο εξώφυλλο των βδομαδιάτικων «Τάϊμς της Νέας Υόρκης- που έδειχνε το πρόσωπό του ποτισμένο από βαθειά θλίψη. Νόμιζα πως τόσο λυπημένο πρόσωπο δεν είχα ξαναδεί στη ζωή μου. Και νομίζω πως τόση κατανόηση και τόση αγάπη δεν έχω δείξει ποτέ για καμιά άλλη θλίψη. Τον κοιτούσα ωστόσο και τον κατηγορούσα με πάθος. Κι’ επειδή η συγνώμη δεν ήταν στο χέρι μου, κατηγόρησα και τον εαυτό μου για να μην τον πικράνω και, δεν αποκλείεται, μπορεί δίκαια και αυτόν να τον κατηγόρησα. Γράφοντάς το, ήξερα ποια ήταν η αρχή αυτού του ποιήματος. Στην ίδια μελέτη που είχα γράψει για το φώς, μιλούσα και για την δύναμη που θα παραγόταν αν μπορούσε να διασπαστεί ένα άτομο ύλης. Και με την βοήθεια της δύναμης αυτής, ονειρευόμουν την ανθοφορία του κόσμου, κι όχι την καταστροφή της Χιροσίμα.»
[Νικηφόρος Βρεττάκος]
ΚΛΙΚ στην εικόνα, για ν' ακούσετε το έργο
«ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ» (Οι τελευταίες ώρες του ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥμές την φλεγόμενη σπηλιά)

Μουσική: Νίκος Καλλίτσης  -  Ποίηση: Γιάννης Ρίτσος.

Ερμηνεύει: Γιάννης Θωμόπουλος.
                      


«Στις 5 Μαρτίου 1957, μέρα Τρίτη, όλες οι πρωινές, αθηναϊκές εφημερίδες έγραφαν, Ο Γρηγόρης Αυξεντίου, φερόμενος ως υπαρχηγός της ΕΟΚΑ και υπασπιστής του αρχηγού της Διγενή, εφονεύθη προχθές, αφού επολέμησε  ηρωϊκώς επί δέκα ολόκληρες ώρες μόνος εναντίον ισχυρών Βρετανικών δυνάμεων στην περιοχή του όρους Τρόοδος σε μια σπηλιά πλησίον της μονής Μαχαιρά. Μπροστά στο αλύγιστο θάρρος του Αυξεντίου και αφού έκαναν χρήσιν όλων των ειδών των όπλων, οι Βρεττανοί στρατιώται έρριψαν μέσα στην σπηλιά βόμβες πετρελαίου. Τεράστιες φλόγες εκάλυψαν το σπήλαιο για να τυλίξουν σε λόγο το κορμί του ηρωϊκού πατριώτη. Η μάχη ετελείωσε στις 2 η ώρα την νύχτα. Το πτώμα του Αυξεντίου ανευρέθη απηνθρακωμένο.»
[Απόσπασμα από το βιβλίο «ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ» - Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου